Moderne og fremtidssikret klinik

Da Nabil Channir overtog en tandlægeklinik i Greve syd for København, besluttede han sig samtidig for at flytte klinikken og indrette nogle helt nye lækre lokaler. Over en weekend blev adressen flyttet, og Nabil slog dørene op til en moderne digital klinik blot 50 meter fra den gamle.


Nabil Channir blev færdiguddannet som tandlæge i 2006 og blev derefter ansat på en tandklinik i Greve. I sommeren 2012 overtog Nabil klinikken fra den tidligere ejer og ville samtidig gerne modernisere den. Men en renovering og nyindretning af klinikken i de eksisterende lokaler ville betyde en del kompromiser, og i stedet overtog Nabil et nærliggende lejemål, der var oplagt til at huse en moderne tandklinik.

Et blankt lærred
Lejemålet var på daværende tidspunkt ét stort lokale, så i samarbejde med Plandent gik Nabil i gang med at indrette klinikken, som nu fremstår lys og åben med fire rummelige klinikrum, en flot reception, steril, teknikrum, to kontorer og personalefaciliteter. I en tidligere trappeopgang er der sågar blevet plads til et panoramarøntgen. Nabil synes, at det var spændende at starte med et helt blankt lærred og er meget tilfreds med resultatet: "Det er hver dag en fornøjelse at komme hen til en ny klinik. Jeg har jo fået det, som jeg ville have det! I starten var her ét stort åbent lokale, så vi har kunnet bygge rummene op helt efter vores behov"

En travl tid og en flytteweekend
Ombygningen startede i august 2012, og den nye klinik stod klar i november. Nabil formåede at holde sin klinik åben i hele processen, fordi ombygningen fysisk foregik i en anden bygning. Klinikken flyttede simpelthen adresse over en weekend.

Når Nabil ser tilbage på processen, har det måske været lidt for ambitiøst af ham ikke at lukke klinikken ned et stykke tid. For oveni ombygningsprojektet var Nabil helt ny klinikejer og skulle for første gang forholde sig til både økonomi, personale og drift. Derfor har det været en fordel med en totalleverandør under ombygningen og flytningen. "Så er der kun én med ansvaret. Jo færre bekymringer omkring byggeriet, jeg havde, desto bedre", fortæller Nabil.

Den rette rådgivning er guld værd
Nabil synes, at det har været rart at arbejde med nogen, der ved, hvordan man indretter tandklinikker. For eksempel er alle klinikkens gulve af beton, så efter råd fra Plandent blev der i byggefasen lagt ekstra rør og kabler til en eventuel senere udvidelse. "Det vil spare mig for en masse penge og besvær, hvis jeg på et tidspunkt vælger at udvide, og jeg havde faktisk ikke tænkt på det selv", forklarer Nabil.

Det har samtidig været en fordel, at Plandents distriktschef Kim Engelke, som var Nabils kontaktperson gennem hele processen, kendte til det eksisterende udstyr på klinikken og har kunnet inkorporere noget af det i den nye klinik. Således er to ældre units blevet flyttet med og benyttes nu blandt andet til kirurgi.

Nye Planmeca units
Der er i forbindelse med ombygningen blevet investeret i to nye Planmeca units, hvoraf Nabil fast arbejder på den ene. Han fortæller, at patienterne giver ham positive kommentarer til det nye udstyr - især til patientstolens bløde polster. Nabil er også selv glad for at arbejde på Planmeca unitten.

"Jeg var vant til underhængte units, men Planmecaen er meget intuitiv, og jeg har hurtigt vænnet mig til den. Nu er det til gengæld svært, når jeg af og til arbejder ved en af de gamle units!", siger Nabil med et grin.

Digital klinik
I forbindelse med ombygningen har klinikken ogsÃ¥ fÃ¥et digital røntgen, panoramarøntgen og digital journalføring fra DentalSuite. Ifølge Nabil har det gjort dagligdagen meget nemmere og mere effektiv, at klinikken nu er helt digital. Han har længe villet skifte fra papirjournaler og havde inden valget undersøgt markedet for digitale journalsystemer grundigt. "Jeg var ikke i tvivl om, at vi skulle have DentalSuite, efter at jeg de senere Ã¥r havde prøvet nogle demoer og talt med flere kolleger, der alle anbefalede DentalSuite."  


Hvem skal du kontakte
Går du og har tanker om udvidelse, ombygning eller renovering af klinikken, så hjælper vi gerne med rådgivning og vejledning omkring opgaven.

Plandent
Vest:

Peter Jacobsen, tlf: 60 43 88 61 eller på mail peter.jacobsen@plandent.dk

Øst:
Johnny Melohn, tlf: 43 66 44 36 eller på mail johnny.melohn@plandent.dk