Lettere arbejdsgange og højere billedkvalitet med Dürr røntgenscanner

Da den gamle røntgenscanner hos Tandlægerne i Vesterbrogade i Aarhus brød sammen, installerede Dentronic en Dürr VistaScan udlånsscanner på klinikken. Efterfølgende er en helt ny Dürr scanner blevet fast inventar på klinikken, og alle nyder godt af dens hurtighed og høje billedkvalitet. Samtidig har tandlægerne valgt at skifte røntgensoftware til DentalSuite X-Ray for at gøre dagligdagen lettere.


Tandlægerne Michael Sørensen og Martin Holze overtog ved årsskiftet klinikken i Vesterbrogade i Aarhus. På klinikken var installeret en ældre Digora scanner, som ærgerligt nok gik i stykker kort tid efter overtagelsen.

Dentronic blev kontaktet, og en tekniker monterede hurtigt en udlånsscanner på klinikken, imens den gamle scanner blev undersøgt for mulig reparation.

Up-to-date billedkvalitet
Den nye scanner var en øjenåbner for behandlerteamet. ”Det var fantastisk pludselig at få en billedkvalitet, der var helt up-to-date. Vi mærkede en klar forbedring af billedkvaliteten, og vi var fra starten begejstrede for scanneren”, understreger Michael. ”Da vi fik at vide, at den gamle scanner ikke kunne laves, var vi faktisk lettede, for så var der grønt lys til at købe en ny.”

En ny Dürr VistaScan blev installeret på klinikken i stedet for den gamle scanner, hvilket de er glade for i dag. Michael forklarer, at det ville have været svært at gå tilbage til en ringere kvalitet i røntgenbillederne, fordi tandlægerne kunne mærke, at sikkerheden i diagnostikken var blevet større: ”Nu er det væsentligt nemmere at differentiere mellem det, der skal være der, og det der ikke skal.”

Mere behagelige filmplader
Michael fortæller samtidig, at patienterne har reageret positivt på de nye filmplader, som er blødere og mere fleksible end dem, de benyttede før. Færre patienter får opkastfornemmelser, og der er også færre tilfælde, hvor patienten føler, at pladen irriterer og skraber huden inde i munden.

Alt er samlet ét sted
I forbindelse med opstarten af den nye røntgenscanner skiftede tandlægerne også deres røntgensoftware, så de nu benytter DentalSuite X-Ray. Systemet er et tillægsprodukt til DentalSuite journalsystemet og indeholder de mest gængse billedredigeringsværktøjer nøjagtig som eksterne røntgensystemer. Derudover har X-ray den fordel, at det er integreret i journalsystemet og løbende bliver opdateret automatisk.

For Tandlægerne i Vesterbrogade handler det om at få samlet deres software til en totalløsning, der fungerer, og som er nem at håndtere, så de kan fokusere på deres arbejde i stedet.
”Jeg synes, at det er rart, at vi har det hele samlet – også hvis vi har et problem. Vi ved altid, hvem vi skal kontakte”, forklarer Michael. ”Samtidig er det en stor fordel, at vi ikke længere har et eksternt røntgenarkiv, idet vi benytter fjernbackup fra DentalSuite. Før skulle vi hver aften tage backup af hele vores røntgensystem, men nu kan vi nøjes med en backup af dagens nye billeder. Resten ligger allerede gemt i journal­systemet og i backuppen.”

Klinikken oplever, at der nu ikke længere er ventetid, mens systemerne ”taler sammen”. Idet deres gamle røntgenscanner kørte med selvstændigt software, kunne en minimering af røntgenskærmbilledet medføre, at systemet skulle startes op på ny, og det tog tid. Nu arbejder tandlægerne i stedet direkte i DentalSuite.

Lettere arbejdsgange med DentalSuite X-Ray
Behandlerteamet har på flere områder bemærket, at samspillet mellem scanneren og journalsystemet er et stort plus i hverdagen.

”Det er smart, at røntgenscanneren kan styre, at vi sætter job fra de forskellige klinikrum i kø. Jobbene står i kø med data om, hvor de hører til, og når du sætter dit billede i, står den klar med alle patientdata”, uddyber Michael og fortsætter: ”Før skulle man først ind i systemet for at finde patienten inde på journalen og have forsiden frem og trykke på røntgenknappen. Det sparer vi nu, fordi vi kan nøjes med at trykke på røntgenikonet inde på klinikken. Det er blevet en langt mere enkel arbejdsgang.”

Også notatskrivning i forbindelse med røntgenbilleder er blevet lettere efter skiftet til DentalSuite X-Ray. Nu kan Michael have to skærmbilleder åbne på samme tid, så han kan notere status i journalsystemet, samtidig med at han kigger på røntgenbilledet. Det er en smart funktion, som du ifølge tand­lægen bliver rigtig glad for, når man arbejder i systemet.

Hvem skal du kontakte
Er du interesseret eller vil du vide mere, så ring eller send en e-mail til:

Plandent
Vest:
Peter Jacobsen, tlf: 60 43 88 61 eller på mail peter.jacobsen@plandent.dk

Øst: Johnny Melohn, tlf: 43 66 44 36 eller på mail johnny.melohn@plandent.dk


Se oversigt over røntgenpparat og røngentudstyr til tandlæge