DentalSuite: VIP-kursus i Helsinki

I januar 2013 tog det første hold af DentalSuite brugere til Finland for at kombinere uddannelse i DentalSuite med besøg hos vores ejer Planmeca. Omdrejningspunktet lå i optimal udnyttelse af IT på klinikken og hyggeligt samvær med kolleger. Tandlæge Charlotte Daugaard var en af de 21 kursister, der var med på VIP-kurset, og hun fortæller her om oplevelserne.


Hvad er baggrunden for at du tilmeldte dig kurset?
- Jeg har arbejdet med DentalSuite siden 2005 og havde et ønske om at vide mere om systemet og udvide min horisont. Vi ved, at vi kun udnytter en lille brøkdel af DentalSuite og kun arbejder med de funktioner, vi er vant til at bruge. Derfor lød det som et spændende program. Desuden var ideen om at komme ud af landet og opleve noget andet med kollegerne meget tiltalende. Kursusprisen lød også meget fornuftig. Det ville stort set have kostet det samme for et kursus herhjemme, men så havde vi været oplevelsen foruden.

Hvordan var oplevelsen af Planmeca?
- Første dag ankom vi til Planmecas hovedkontor i Helsinki, hvor vi fik rundvisning i Planmecas nye 118.000 kvadratmeter store produktionsbygning. Jeg havde lidt kendskab til Planmeca, i kraft af at Tandlægeskolen havde fået installeret Planmeca units og røntgen. Dog var jeg på ingen måde forberedt på, hvor stor en virksomhed Planmeca er. Det er imponerende at tænke på, at én mand startede det alene i sin garage, og at det i dag har udviklet sig til en virksomhed med over 2400 ansatte og en omsætning på 750 mio. euro. Det var en oplevelse at se alle facetter af produktionen og teknologien bag. Hele produktionen foregår samme sted fra start til slut. Det giver en tryghed for, at kvaliteten er i orden.

Hvordan var kurset i Planmecas kursuscenter Villa Harbo?
- På andendagen blev vi transporteret til Planmecas charmerende kursuscenter Villa Harbo ved den finske skærgård. Et fantastisk kursuscenter med panoramaudsigt over søen og med indbygget sauna faciliteter. Der blev kræset om os hele dagen.

Selve DentalSuite undervisningen var meget intensiv med en gennemgang af mange smarte funktioner. Produktchef Lars Poulsen viste blandt andet, hvordan mapper kan oprettes i mediecentret, således at billeder, regninger og patientjournaler kan systematiseres. Vi modtager et stort antal nye patienter om året, og det, at vi nu kan skabe struktur i mediecentret, vil gøre, at vi lettere kan finde materiale der.

Eksport og import er andre smarte funktioner, som jeg er meget tilfreds med at kende til. Det betyder, at det nu vil være meget nemmere at udveksle og sende journaler til og fra andre DentalSuite brugere.

Derudover lærte vi en del om, hvordan man sender gruppemails, særlige indkaldkort, og hvordan man kan sende speciallavede makroer til kolleger. Alt dette kendte jeg ikke til, og ved, at vi i fremtiden kommer til at tage alle funktionerne i brug.

Hvordan var stemningen på turen?
  - Det var en god gruppe, der var med på turen, og der blev hygget. God mad, god vin og godt selskab kendetegnede turen. Vi fik besøgt Restaurant Kapelli, som er fra 1867 og en af de ældste restauranter i Helsinki. Om fredagen fik vi også prøvet saunaen i Villa Harbo, og når vi trængte til at blive kølet af, rullede vi os i sneen på terassen.

Gruppen bestod af en del medlemmer af superbrugergruppen, og det var klart en fordel, da vi havde rig lejlighed til at udveksle erfaringer og få en masse gode fifs til, hvordan vi kan opnå optimal udnyttelse af DentalSuite.

Var turen og kurset det værd?
  - Ja, helt klart. Det var rart at komme ud af komfortzonen i nogle dage og få lært mine klinikassistenter at kende på en helt anden måde. Det giver også et højere energiniveau, når man igen skal på arbejde.

Det faglige indslag med import/eksport af journaler og de små mapper i mediecentret vil effektivisere min hverdag betydeligt. Oplevelsen af Planmeca var også meget imponerende. Jeg har altid arbejdet med en anden producents unit, men vil ikke udelukke, at det bliver en Planmeca unit næste gang.

- Det var en vellykket tur, og jeg kan da godt forestille mig at tage med på DentalSuite kursus en anden gang. Det kan varmt anbefales.


Vil du vide mere om kursusrejser?
Kontakt Bonnie Møller, tlf: 43 66 44 14 eller på mail bonnie.moeller@plandent.dk