DentalSuite er vores røntgensoftware

Søren Bohn Larsen og Frank Leth Kristensen har været partnere siden 1994 og har sammen klinikken Husumtandlægerne i Brønshøj. Som en naturlig del af udviklingen overgik de for 10 år siden til digital journal i DentalSuite og valgte digital røntgen i samme moment.  

Bedre billedkvalitet med VistaScan Mini
Det første røntgensystem, de arbejdede med, var en Digora skanner, hvor de anvendte Digoras eget software til redigering og opbevaring af billederne. Røntgensystemet kørte sideløbende med journaldelen i DentalSuite.

For et år siden begyndte de at opleve problemer med skanneren. Der kom streger på billederne, og efter flere opdateringer af softwaren fik Søren og Frank at vide, at der ikke var noget at gøre. De måtte købe en ny skanner.

Markedet blev undersøgt, og Søren og Frank blev hurtigt enige om, at deres nye skanner skulle være en Dürr VistaScan Mini. ”Billedkvaliteten er så meget bedre med VistaScan, og vi er trygge ved, at den er fremtidssikker. Skulle der i fremtiden komme nye fosforplader, der kan levere billeder i højere opløsning, er det rart at vide, at vores skanner understøtter dette”, forklarer Frank.

Vi er ikke i tvivl om, hvor vi skal henvende os
En vigtig grund til, at vi valgte at købe hos Plandent, er, at vi i forvejen køber det meste der. Vi har tidligere oplevet, at vi er blevet klemt mellem to leverandører, når vi har haft problemer med digital røntgen”, forklarer Søren og fortsætter: ”Det var uklart, hvem der havde ansvaret. I dag er vi ikke i tvivl om, at det er Plandent, vi skal ringe til, og som løser problemet. Det betyder rigtig meget for os.”

”Server” Sven fra Plandent reddede dagen
Et eksempel på en effektiv problemløsning var, da klinikkens server på et tidspunkt gik ned uden varsel – pudsigt nok 3 timer inden Plandent IT skulle installere den nye VistaScan Mini. ”Server” Sven (Plandent IT tekniker, red.) blev tilkaldt og kom 1½ time efter og knoklede på for at få klinikken op at køre. ”Vi var blinde og døve uden vores patientdata, for vi vidste ikke, hvad patienterne skulle have lavet. Der var Sven stjernegod og fik os i gang igen meget hurtigt”, fortæller Søren og Frank.

Røntgensoftware fuldt integreret i DentalSuite
Med skiftet til VistaScan valgte Søren og Frank samtidig at arbejde med DentalSuite X-Ray røntgensoftware. DentalSuite X-Ray kunne sagtens opfylde klinikkens behov til billedbehandling og opbevaring på en enkel og brugervenlig måde. ”Derudover er der den ekstra fordel, at vi altid arbejder i den nyeste software, da DentalSuite X-Ray løbende bliver opdateret som en del af vores abonnement”, uddyber Søren.

En anden fordel, Søren og Frank fremhæver, er, at DentalSuite X-Ray er fuldt integreret i systemet. Du trykker på en knap, og så har du adgang til det hele. At du kan samle billederne i mapper og sætte op i grupper er en ekstra lækker detalje: ”Det er utroligt nemt at importere og eksportere billeder til andre klinikker med ganske få klik, og det giver overblik, at vi kan samle de gamle billeder i mapper”, forklarer Søren.

Den papirløse klinik
Nu hvor klinikken arbejder i DentalSuite X-Ray, er de blevet meget konsekvente med at lægge alt i mediecentret. Dokumenter, regninger og andet relevant materiale flyttes  til eller skannes ind i mediecentret. Så er det hele samlet i DentalSuite, og klinikken slipper for at have mapper med papir liggende.

Alt blev konverteret til DentalSuite
Når Søren og Frank tænker tilbage, var det var et fint forløb med installation af DentalSuite X-Ray og konvertering af de gamle billeder til DentalSuite: ”Noget af det blev håndteret remote, så vi oplevede det som et kort forløb, hvor vi blev mindst muligt forstyrret.”

Derefter fik alle på klinikken vejledning i, hvordan de kunne anvende billederne i mediecentret, som var de taget i X-Ray.

Automatisk fjernbackup giver større sikkerhed og tryghed
Tidligere tog klinikken manuel backup og opbevarede diskene i en brandsikker boks, men det begyndte at blive besværligt. Jo flere billeder, der kom på, desto længere tid tog det at tage backup.

Derfor gav det god mening at vælge en fjernbackup løsning gennem Plandent IT. ”Så skal vi ikke tænke på noget, og vi kan læne os tilbage og gøre det, vi er gode til”, siger Søren og fortsætter: ”Vi mærker ikke noget til det, og hver morgen får vi en rapport om, hvorvidt alt er i orden”. Frank uddyber, at det er blevet vigtigere end nogensinde at kunne dokumentere behandlingerne. ”Hvis ikke man har en journal, så er man på den!”, konkluderer Frank. Derfor er det vigtigt at sikre sig med en ordentlig backup-løsning.

Hvem skal du kontakte
Er du interesseret i at høre mere om DentalSuite, er du velkommen til at kontakte DentalSuite på telefon 43 66 44 88 eller på mail dsp@plandent.dk