Heidi Lykke
Produktchef

Tips til god hygiejne på din klinik

Vi har samlet nogle gode hygiejnetips, så du sikrer klinikdriften og overholdelse af NIR-kravene!

Har du spørgsmål, står vi klar til at hjælpe dig på telefon 43 66 44 44.

Anders Bentsen
Produktchef

Har du styr på hygiejnen i forbindelse med COVID-19?

1. Hvad skal du anvende over kliniktøjet ved aerosolgenererende procedurer?

  • Intet. Det er nok med kliniktøjet
  • Engangsplastforklæde med/uden ærmer
  • Overtræksdragt  


2. Hvor ofte skal du skifte engangsplastforklæde?

  • Det skal skiftes mellem hver patient, og må ikke vaskes/afsprittes med henblik på senere brug/genbrug
  • 2-3 gange om dagen
  • Efter endt arbejdsdag


3. Hvorfor skal kliniktøj have korte ærmer?

  • For at undgå at personalet får det for varmt
  • For at kunne udføre ”håndhygiejne” op til ærmets kant
  • For bedre at skabe kontakt til patienten


4. Hvad menes der med kontaktpunkter?

  • Steder på kroppen, som er særlige udsatte for COVID-19
  • Steder eller udstyr, der berøres af mange mennesker
  • Steder, hvor man kan få rådgivning om hygiejne i forbindelse med COVID-19  


5. Hvad skal du gøre ved berøring af kontaktpunkter?

  • Ingenting
  • Vask eller sprit hænder
  • Vask eller sprit hænder samt aftørre / desinficere kontaktpunkter flere gange dagligt  

6. Hvilke NIR-regler gælder?

  • Alle NIR-regler
  • Særlige NIR-regler for COVID-19
  • Ingen så længe der ikke er opfundet en COVID-19 vaccine  


7. I hvilke situationer kan du vælge at skifte alt kliniktøj, bluse og bukser efter hver patientbehandling i stedet for at bruge engangsplastforklæder?

  • Hvis det er ok med de andre på klinikken
  • Ved reelle forsyningsvanskeligheder
  • Aldrig


8. Hånddesinfektion udføres på:

  • Synligt rene og tørre hænder
  • Synligt rene og våde hænder
  • På hænderne efter at handskerne er taget på


9. Håndhygiejne skal udføres:

  • Før alle rene opgaver og efter alle urene opgaver
  • Før alle rene opgaver, efter alle urene opgaver og efter brug af handsker
  • Efter brug af handsker  


​​​​​​​10. Hvad må ikke genanvendes i venteværelset?

  • Blade, aviser og legetøj m.v.
  • Spritdispensere
  • Dankortterminal



4 ting

du skal vide

om kravene til hygiejne


1. Alle krav i NIR gælder.

2. Du skal anvende engangsplastforklæde – med eller uden ærmer, hvis der dannes aerosoler – trefunktionssprøjten er aerosoldannende.

3. Kun hvis der er reelle forsyningsvanskeligheder, kan man vælge at skifte alt kliniktøj, bluse og bukser efter hver patientbehandling i stedet for engangsplast forklæder.

4. Kliniktøj skal have korte ærmer – og derfor udføres ”håndhygiejne” op til ærmekant.

Læs mere

KAMPAGNE

Sikker klinikdrift : Vi hjælper med at holde styr på hygiejnen og rent vand i din unit

Vi hjælper dig gerne med at få styr på hygiejnen og rent vand i din unit ved at udskifte unittens vandfilter samtidig med, at vi udfører en effektiv desinfektion af vandstrengene inde i unitten. Det sikrer, at du får rent vand i din unit og roligt kan fokusere på klinikkens drift.

Tilbudspris pr. unit inkl. reservedele, arbejdsløn, kørsel og desinfektionsmiddel
​​​​​​​2.890,- (inkl. moms)
Spar 510,-

Kontakt os på 43 66 44 44

Download tilbuddet her

Tips og tricks til dit udstyr!

Overvej ved anskaffelse af ny termodesinfektor, hvilken maskine og kapacitet, der passer bedst til din klinik. Det giver god mening at sammenligne med din autoklaves kapacitet.

Så opnår du hurtig og effektiv instrumentrengøring uden flaskehalse.

Tips og tricks: Pakning af autoklaven

Korrekt pakning af autoklaven er vigtig for at sikre en effektiv sterilisation og et godt tørreresultat.

Pak autoklaven således:

  • Placér tekstiler på de øverste bakker
  • Placér kassetter og containere i bunden (nederste bakker)
  • Placér uindpakkede instrumenter i bunden (nederste bakker)
  • Placér indpakkede instrumenter i de øverste bakker med papirsiden fri, så dampen kan trænge igennem.
    ​​​​​​​Hvis det er i kombination med tekstiler, skal indpakkede instrumenter placeres på de nederste bakker.

Daglig vedligeholdelse

  1. Rengør kabinettet med et mildt rengøringsmiddel (pH 5-8) derefter sprittes eventuelt af.
    Benyt ikke stålsvampe, stålbørster el.lign. på de rustfrie flader.
    ​​​​​​​Fjern eventuel rust med et mildt rengøringsmiddel beregnet til rustfri stål – evt. SteriCleaner.
  2. Kontrollér dørpakningen – den skal være hel og ren. Udskift efter behov.

Sådan vedligeholder du
din autoklave!


Ugentlig vedligeholdelse

  1. Tør kammeret af med en egnet svamp med SteriCleaner. Tør efter med en opvredet fnugfri klud.
  2. Fjern dørpakningen og rengør – vask pakningen i lunkent vand og tør den af. Tør døren af med SteriCleaner og herefter med en fnugfri klud

Lær mere om hygiejne

Anbefaling til vedligeholdelse af units med Waterline

Anbefaling til anvendelse af langt vandskyld iTouch unit

Anbefaling til vedligeholdelse af klinikkens DAC

Desinfektion af din unit

Langt vandskyld - vedligehold din unit


Sterilisering af instrumenter!

Instrumenterne bør ikke røre hinanden i autoklaveposen.

Dampen kan ikke komme ind til mikroorganismerne dér, hvor instrumenterne rører hinanden, og derved kan mikroorganismerne overleve.

En åben kassette inde i autoklaveposen kan sørge for, at instrumenterne ikke rører hinanden og øger derfor sikkerheden for steriliteten.

Eksempel på åben kassette

Anvendelse af sterile instrumenter forudsætter, at instrumenter/udstyr steriliseres og opbevares i egnet emballage.

Instrumenter, der steriliseres og opbevares uden indpakning, er ikke sterile, men kan anvendes, hvor der ikke er risiko for penetration til underliggende væv eller blodbanen

(NIR side 31).

NIR - tip!

Hule instrumenter skal gennemspules med vand ved hjælp af dyser indsat i dentalopvaskemaskinen.

Hule instrumenter er fx. sprøjtespidser, ultralydsspidser, sugekanyler og hånd- og vinkelstykker.

NIR - tip!

Dentalopvaskemaskinen bør køre mindst en gang dagligt.

Genbehandling påbegyndes hurtigst muligt efter anvendelse, idet indtørring starter allerede efter ca. 15 min.

NIR - tip!

Husk at tjekke, om maskinen har opnået korrekt temperatur, har kørt den rette tid, og om der er benyttet korrekt program for desinfektion.

Dette kan aflæses direkte på maskinens display.

NIR - husk nu handskerne!

Engangshandsker skal anvendes i alle situationer, hvor der er risiko for kontakt med organisk materiale, fx blod og sekreter som saliva, eller med skadelige kemikalier.

På tandklinikken indebærer dette, at der skal anvendes handsker ved stort set alle former for klinisk arbejde samt ved kontakt med kontaminerede instrumenter, udstyr og inventar (NIR side 18).

NIR - tip!

Mindst én gang dagligt kontrolleres sterilisationen ved hjælp af kemiske indikatorer i form af multivariable kemiske indikatorstrips (antal i forhold til autoklavens størrelse og type) eller Helix-test eller Bowie & Dick (B&D) test
(NIR side 44).

NIR - tip!

Dispenser med hånddesinfektion skal placeres, så dispenser, beholder og indhold eller produkt ikke forurenes under brug, samt således at den er nemt tilgængelig i forhold til den opgave, der skal udføres.

Hånddesinfektionsmidler bør være vurderet egnet til opgaven af Central Enhed for Infektionshygiejne (NIR side 36).

Har du spørgsmål til NIR på din klinik?

Ring til vores call center på 43 66 44 44 eller skriv direkte til Heidi Lykke på heidi.lykke@plandent.dk.