Skiftet til DentalSuite journalsystemet var lettere, end vi troede

I januar 2013 fik Tandlægerne i Kollehus installeret nyt hardware og valgte samtidig at skifte journalsystem til DentalSuite. Ifølge tandlæge Sheila Bøgelund Aanæs var det ønsket om et mere stabilt system, der førte til den beslutning. Derudover gav det nogle klare fordele at samle hardware og software hos én leverandør.


Én leverandør giver mange fordele
Tandlægerne i Kollehus i Allerød havde arbejdet med deres journalsystem i 5½ år. Da det var tid til skifte hardware, valgte de samtidig at skifte journalsystem. "Før havde vi én IT-leverandør og én journalleverandør, og når vi havde nedbrud, blev vi ofte kastebold mellem de to leverandører. Det undgår vi netop ved at samle det hele hos Plandent", fortæller Sheila Aanæs. Med DentalSuite har klinikken nu samlet alt deres køb af forbrugsvarer, journalsystem og udstyrsservice hos Plandent og opnår på den måde en god samlerabat.

Velovervejet beslutning om journalskift
Beslutningen om skift af journalsystem blev ikke truffet på én dag. Den var velovervejet, og medarbejderne på klinikken havde nogle helt særlige krav til deres nye system. Med deres eksisterende system oplevede de daglige nedbrud, og var nødsaget til at genstarte flere gange om dagen. Det håbede de, at DentalSuite og nyt hardware kunne rette op på. Det var også afgørende, at deres røntgensoftware kunne arbejde sammen med journalsystemet og det skulle være lettere at lave indkald og makroer.

Gode fordele med tillægsprodukterne
Som tillæg til DentalSuite købte klinikken en fjernbackup-løsning. Ganske enkelt for at sove godt om natten og for at sikre sig imod den kedelige situation at miste alle patientdata på grund af en udbrændt server. "Patientdata er det mest uvurderlige, vi har i huset. Vi vil aldrig kunne erstatte patientdata. Resten er bare ting, vi kan købe igen", forklarer Sheila. Klinikken har også valgt at tegne en sms aftale, så de kan hjælpe patienterne med at huske deres aftaler, og det giver klinikken færre timer med tom stol. "Det virker. Det kan vi mærke", fortsætter Sheila.

Holdt i hånden hele vejen igennem
"Under hele forløbet blev der taget hånd om os med en helt fastlagt køreplan", fortæller Sheila. Opstarten var let og glidende. Hele teamet fik undervisning en hel dag på klinikken kombineret med nogle opgaver undervejs, så de kunne afprøve det indlærte. Anden dag med DentalSuite blev der sat ekstra tid af imellem patienterne, så der var tid til at skrive journal, printe regninger og tage imod betaling. Underviseren fulgte teamet og sørgede for, at alle havde styr på systemet. "Vi havde selvfølgelig nogle forventninger om, hvad DentalSuite burde kunne i forhold til vores eksisterende system. Efter at have navigeret rundt i DentalSuite og fundet ud af, hvad systemet kunne, er vores forventninger helt klart blevet indfriet."

Detaljerne gør forskellen
DentalSuite fungerer bedre blandt andet med et mere integreret mailsystem, hvor regninger kan sendes direkte fra journalen til patienternes mailadresse. Der er mange ting, der er ligetil, når man skriver i journalen, og det giver mindre skrivearbejde. Derudover er det blevet meget lettere at lave indkald. Der er ting, de savner fra deres gamle system, men fordelene ved skiftet opvejer helt klart ulemperne.

Alt i alt er alle på klinikken meget tilfredse med DentalSuite, i særdeleshed fordi de ikke længere oplever nedbrud.


Hvem skal du kontakte
Er du interesseret i at høre mere om DentalSuite, er du velkommen til at kontakte DentalSuite på tlf: 43 66 44 88 eller på mail dsp@plandent.dk